“Een klein gebaar”

–22 november 2024–
Met enige regelmaat laat Mario van Hees, manager woonzorgcentrum Polbeek in Zutphen, in een blog zijn licht schijnen op het reilen en zeilen in de ouderenzorg. Deze keer over een informeel gesprek dat hij samen met een groep collega’s en één van de bestuurders voerde over de toekomst en de beweegredenen om bij de Polbeek te werken. 

“Deze week was er ruimte voor reflectie en een goed gesprek samen met een groep collega’s en één van onze bestuurders over de toekomst.

Mooi om te zien dat zowel collega’s die nog maar net zijn gestart in de ouderenzorg als collega’s die al meer dan 40 jaar hun vak uitoefenen in gesprek gingen over de uitdagingen die we allemaal om ons heen zien en horen. We gingen het gesprek aan zonder agenda, notulen of vooropgesteld doel. We hadden puur de intentie om te ontmoeten, verbinden en gedachten uit te wisselen.

Onder het genot van een goed kopje Zutphense koffie en thee, vloog de tijd voorbij. Er was ruimte voor ieders mening (we mochten het ook oneens zijn met elkaar) en ook een flinke dosis humor. We deelden niet alleen ervaringen opgedaan tijdens het werk maar ook in de privé omgeving.

Hebben we nu met elkaar de hele toekomst uitgestippeld en allemaal plannen gemaakt? Nee, maar wel zijn we allemaal een stuk wijzer van tafel gegaan. We hebben inzicht gekregen in de uitdagingen waar we voor staan, maar ook geconstateerd dat we niet meteen die ene magische oplossing voorhanden hebben. Wel hebben we afgesproken dat we onze Tech ambassadeur vragen letterlijk technologie meer zichtbaar te maken als ook in gesprek te blijven met bewoners en naasten over wat wél kan en hoe we hier bij kunnen helpen als professionals.

De belangrijkste uitkomsten kwamen zoals vaker aan het eind toen de volgende vragen werden gesteld: waarom werk je in de Polbeek, waarom wil je hier blijven werken en waarom komen nieuwe collega’s bij ons in dienst? Ik hoor iedereen al denken, het antwoord zal wel gaan om de financiële beloning of het feit dat het hier zo fijn werken is. O ja, niet te vergeten dat de bewoners je veel teruggeven.

Nee, al deze geijkte antwoorden kwamen er niet. Er werden 2 belangrijke redenen genoemd. De eerste:  dat collega’s regie hebben over hun eigen rooster. Dit zorgt voor rust en regelmaat. Hierdoor kunnen ze vol energie hun werk doen, hebben ze ruimte om hun eigen privéleven in te vullen en ervaren ze een balans die precies bij hen past.

Hoe doen we dit dan? Het antwoord is eigenlijk heel simpel: het basisrooster is samen gemaakt, waardoor 90 procent van je werkuren al voor een heel jaar bekend zijn. De overige 10 procent mag je zelf inplannen per periode van 4 weken. Je weet dus precies waar je aan toe bent, kunt zelf kiezen of je in een bepaalde periode iets meer of minder werkt. Scholingen nemen we bovendien mee in je rooster. Maar bovenal kunnen we rekenen op een planner die ondersteunt en faciliteert en samen met de collega’s zorg draagt voor een prettig rooster voor iedereen.

De tweede reden is misschien nog wel simpelere te regelen en dat is: ken je collega’s, heb aandacht voor elkaar en laat zien dat je elkaar waardeert. In het Lean management noemen ze dit ook wel de WOW-factor:  een oprecht compliment, een handgeschreven bedankje of paaseieren in de teampost met Pasen. Heb dus aandacht voor de mens achter de professional en laat merken dat je hen waardeert. Een klein gebaar, met een goot effect.”

 

Deel of print